Водії фур перекривають українські траси, масово звільняються або залишаються разом із вантажівками за кордоном. Причина – нові правила мобілізації, які почали діяти з 18 травня. Згідно з ними, лише близько 15% українських водіїв фур можуть бути заброньованими від служби в армії. Схожа ситуація – з пасажирськими перевезеннями. Такі дані публікує журнал “FORBS UKRAINE”.
Ні для кого не секрет, що зараз на ринку транспорту стався гострий дефіцит. Це призвело до кратного збільшення вартості перевезень, особливо внутрішніх, каже Василь Маркевич, керівник відділу логістики луцької Modern-Expo Group.
“Попри транспортну кризу, виробнику та провідному постачальнику торговельного обладнання в країни Центральної та Східної Європи поки що вдавалося дотримуватися всіх своїх зобов’язань перед замовниками, переконує Маркевич, але тренд – невтішний. Виглядає, що найближчим часом краще не стане”, – додає він.
З 18 травня – після введення в дію змін до закону про мобілізацію – перевірки перевізників мали посилитися: у водіїв-міжнародників на кордоні повинні вимагати військово-облікові документи. До цього водіям було достатньо стандартних накладних та реєстрації у системі «Шлях». Як результат – водії фур масово відмовлялись виконувати рейси та провели акцію протесту, розповідає засновник логістичної компанії Prime Group Дмитро Льоушкін.
Українські пункти пропуску на 21 травня виглядають, як мрія, – час очікування для КПП більшості з них займає лічені хвилини, свідчать дані порталу “єЧерга”. Ще на початку місяця водіям доводилось очікувати в середньому по 3–4 години, а в окремих випадках – по кілька днів.
“З кінця квітня реєстрація транспорту в «єЧерзі» скоротилась в 4–5 разів. До цього середня цифра місяцями трималась на рівні 20 000 транспортних засобів у черзі на перетин кордону“, – каже заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергій Деркач.
Скорочення кількості перетину кордону з боку українських перевізників почалось ще в кінці квітня – тоді Держприкордонслужба почала повноцінно використовувати систему “Оберіг”, розповідає Володимир Балін, віцепрезидент Асоціації міжнародних перевізників України (АсМАП).
“На КПК почали масово знімати водіїв з рейсів, якщо зʼясувалося, що вони проігнорували повістку, та везли їх до територіальних центрів комплектування (ТЦК)“, – пояснює він.
Після перекриття доріг, масових звільнень та активності в медіа проблему вдалося частково вирішити. 19 травня речник ДПСУ Андрій Демченко в етері телемарафону повідомив, що прикордонники не перевірятимуть військово-облікові документи у водіїв фур, які здійснюють міжнародні перевезення.
“Що стосується правил перетину кордону, то для водіїв наразі нічого не змінилось. Ті особи, які є в системі «Шлях», які мають відповідні дозволи та розпорядження, як і раніше, можуть перетинати кордон за тими ж правилами“, – сказав Демченко.
За словами Льоушкіна, станом на зараз ситуація внормувалась, водіїв справді не знімають з рейсів. Але чи буде так і надалі – невідомо.
“Це не якась закріплена норма закону, лише кишенькове право та обіцянка “не чіпати” до 16 липня. Щоб мати певність, потрібно забронювати 100% українських водіїв“, – пояснює він.
В той же час, чинні правила дозволяють забронювати не більше 15% водіїв на всьому ринку, каже заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури (МІУ) Сергій Деркач.
За даними МІУ, в Україні зареєстровано більше 50 000 ліцензованих перевізників, з них понад 31 000 – вантажні міжнародні перевізники.
Специфіка – у структурі ринку. Понад 70% українських перевізників зареєстровані як ФОП. Вони не можуть бути заброньованими відповідно до критеріїв урядової постанови №76 про «критичну важливість для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення».
Компанії досі подавались на бронювання неохоче.
“Торік документи для бронювання працівників подали всього шість компаній, цьогоріч близько 100. Отримали статус “критично важливих” для економіки – 26“, – каже Деркач.
За його словами, такі низькі показники пояснюються недовірою до системи бронювання. Уряд очікує, що компанії почнуть перереєстровуватися з ФОП на ТОВ та подаватися на бронювання активніше, каже заступник міністра.
Льоушкін у це мало вірить. Щоб забронювати лише 50% водіїв, потрібно, щоб ті працювали в компанії щонайменше пів року, а сама компанія платила зарплати більші за середні та мала значний виторг. На це піде забагато часу. Якщо уряду за 3-4 місяці не вдасться знайти законні механізми бронювання 100% водіїв, значна частина компаній на ринку збанкрутує, припускає Льоушкін.