Росія щоденно наводнює інформаційне поле Молдови пропагандою проти України, формуючи у молдован негативне ставлення до українців та українських військових. Експерти «Лабораторії досліджень та інформаційного аналізу» виявили масштабні дезінформаційні кампанії в Молдові, до яких залучались російські ЗМІ та медіаресурси молдовських олігархів.
«Фактично протягом цього періоду 2024 року основна частина всіх меседжів, які просувалися через медіа, зокрема через онлайн-медіа, соціальні мережі, були зосереджені навколо групи завдань, які вони (росіяни – Ред.) вирішували. Одне з них, частіше за все, вони намагаються дискредитувати Україну в очах жителів Молдови, українське керівництво і в першу чергу Збройні сили України. Постійно поширюються кліше на кшталт «фашисти», «нацисти» тощо», – зазначив голова правління Labia Ігор Карпеченко.
Проведений експертами контент-аналіз показав, що в проросійських онлайн-медіа Молдови близько 15% присвячені винятково Україні і половина з них – військовій тематиці та війні. У соціальних мережах статистика суттєво відрізняється – більше половину контенту присвячено Україні та війні.
редставники «Лабораторії досліджень та інформаційного аналізу» підкреслили, що в Молдові з 2022 року розпочали боротьбу з каналами поширення дезінформації, однак російська пропаганда потрапляє в інформаційне поле країни обхідними шляхами. Допомагають росіянам медіа молдовських політиків та окремих опозиційних сил, зокрема біглого молдовського олігарха Ілана Шора, який знаходиться в Москві, та гагаузького бізнесмена Віктора Пєтрова. Таким чином російській пропаганді вдається охопити близько мільйона молдован.
В 2024 році експерти встановили проведення двох масштабних дезінформацій кампаній на тему залучення молдовського керівництва до заробітку на начебто транспортуванні біоматеріалів із американських лабораторій в Україні та розміщення західних F-16 на молдовських аеродромах для використання їх в повітряному просторі України.
Старт кампаній відбувався з анонімних сайтів або акаунтів в соціальних мережах, які поширювали фейки. Згодом до трансляції повідомлень підключались афілійовані молдовські сайти та російські експерти. Зрештою російські ЗМІ видавали вигадану дезінформацію як гарантовану інформацію, оприлюднену «надійними джерелами».
Молдовський журналіст-розслідувач відмітив, що значна частка російської пропаганди потрапляє через сотні анонімних телеграм-каналів, а останнім часом через акаунти в мережі Тік-Ток. Деякі створені після повномасштабного вторгнення росії в Україну, хоча багато були перекуплені росією та олігархом Іланом Шором.
Один з таких — «Мамалига і Токана», створений у 2019 році. Спочатку в ньому розповідали про російські зв’язки і фінансові злочини олігарха Ілона Шора. А з осені 2022-го, коли в Кишиневі були масштабні проросійські протести, «Мамалига і Токана» почав поширювати наративи на користь Шора та РФ.
«Наш висновок — Шор почав скуповувати все, що продавалось на молдовському медіаринку. Сайти, теле- та телеграм-канали. “Мамалига і Токана” — лише один із багатьох. Це медійна війна Шора з урядом Молдови. Шор хоче не лише дискредитували Маю Санду та її уряд, а й виконати ціль Москви — повалити цей уряд і встановити ворожий до України», — пояснює Бежан.
Пропаганду також поширюють безпосередньо через російське посольство в Кишиневі. З січня до серпня 2024 року в телеграм-каналі відомства майже 40% від усіх публікацій були антиукраїнськими.
Експерт наголосив, що діяльність посольства є частиною продуманої інформаційної кампанії, яка має кілька цілей: створити негативний образ України, посилити антизахідні настрої та зміцнити проросійські погляди серед жителів Молдови.
Посольство використовує Telegram не лише як джерело новин, а й як засіб маніпуляції громадською думкою. За словами тележурналіста і представника ГО “Лабораторія досліджень та інформаційного аналізу” Михайла Панайотова, через інформацію у своєму каналі Росія будує образ “захисника від Заходу” та нав’язує ідею України як загрози для сусідів.
Експерт виділив кілька ключових тем, які посольство постійно піднімає в своїй пропаганді:
Україна як агресор. Її зображують небезпечною та терористичною державою.
Ідея “нацизму”. Україну називають “нацистською” та “маріонеткою Заходу”.
“Гуманітарна місія” Росії. Росія просуває себе як рятівника від “західної агресії”.
Історична єдність. Ведеться акцент на “спільному минулому” Росії та України.
Критика України. Окремо підкреслюють соціальні та економічні труднощі в країні.
Мета таких дій — впливати на громадську думку, формувати недовіру до України та Заходу і створювати враження, що Росія — єдина сила, яка може “захистити” регіон.