Відверте інтерв’ю з начальником відділу освіти про готовність Арцизького району до Нової української школи

10:42, 31 августа 2018
Оксана Стоянова

Оксана Стоянова: «Усіма закладами освіти Арцизького району докладено максимум зусиль, аби первачки увійшли до класу, який би їх мотивував до навчання».

Незабаром розпочнеться новий навчальний рік, на порозі – 1 вересня і старт Нової української школи (НУШ) — цікавої, практикоорієнтованої освіти нових сенсів, дитиноцентризму і поваги до кожної людини.

Що ж чекає наших дітей у НУШ, що з цього року зміниться у навчальному процесі — про це ми дізнавалися у Оксани Стоянової, начальника відділу освіти, молоді та спорту Арцизької райдержадміністрації.

— Оксано Павлівно, розкажіть, будь ласка, що являє собою Нова українська школа.

— Головна ідея Нової української школи – компетентнісне навчання. Це означає, що учні не просто будуть набувати знань, а вчитимуться використовувати їх на практиці й опановуватимуть навички. Спробую окреслити деякі підходи в НУШ.

Дуже складно передбачити, у якому світі житимуть наші діти, адже він швидко змінюється. Проте усі розуміють, що їм потрібно буде вміти працювати в команді й співпрацювати. Саме тому значну частину навчального часу в НУШ буде присвячено роботі в групі.

Уміння вчитися – це ще одна навичка, яка стане в пригоді кожній людині. Адже у світі, який швидко змінюється, потрібно не відставати від інших, а, значить, уміти самостійно навчатись. Саме тому навчання в НУШ буде побудоване на дослідженнях: дитина самостійно шукатиме відповіді на запитання, осмислюватиме вивчене, а вчитель допомагатиме їй у цьому.

У НУШ діти часто навчатимуться, граючись. Це означає, що вони опановуватимуть той самий навчальний матеріал, але в інший спосіб. Вчителю не потрібно буде більшість часу розповідати щось класу, стоячи біля дошки. Через гру (тобто моделювання ситуацій із додаванням руху, гумору й творчих завдань) учні зможуть дізнатись набагато більше.

Навчання розумінню власних емоцій, вмінню керувати ними й дослухатися до відчуттів – одне з важливих завдань Нової української школи. Тому дітям пропонуватимуть висловлювати свої почуття і думки, слухати одне одного і не робити людині чогось, що їй неприємно.

У реальному світі немає мононаукових процесів – кожен пов’язаний з різними науками. Аби діти розуміли взаємозв’язки й мали цілісну картинку світу, у початковій школі пропонується інтегрувати (тобто об’єднати) предмети. Це означає, що, наприклад, рослини вивчатимуть не тільки з точки зору ботаніки , а й додаватимуть до цієї теми знання з географії, екології, математики, хімії, мови й літератури.

— А як по-новому оцінюватимуть учнів перших класів?

Оцінка – це не покарання. Вона має фіксувати, на якому рівні перебуває дитина, і показувати ціль, до якої та має прямувати. Саме тому в першому і другому класах не буде балів, а протягом усього навчання пропонується використовувати вербальне оцінювання. Мета – оцінити поступ кожної дитини, а не її відповідність певному еталону. Отже, кожна дитина має отримувати винагороду за свої старання і розуміти, що робить успіхи. Також у кожної дитини буде портфоліо особистих досягнень – добірка усіх поробок і творів, які вона робитиме на уроках.

Помилка – це складова пізнання й дослідження. Саме тому в НУШ не каратимуть за помилки, а спонукатимуть дитину самостійно їх виправити. Відсутність страху помилки – це запорука того, що дитина залишатиметься вмотивованою, навіть якщо їй щось не вдаватиметься. Загалом навчання йтиме у ще більш захопливій формі.

— У 21 сторіччі учитель перестав бути єдиним джерелом знань, отже, він має опанувати нову роль. З ретранслятора він має перетворитись на помічника, ментора дитини, який супроводжує її у процесі пізнання і досліджує світ разом із нею. Яка ж роль учителя в Новій українській школі?

— Учитель і дитина – це партнери, тому рішення щодо роботи на уроці вони прийматимуть спільно. Своїм запитанням дитина може спрямувати урок, а правила поведінки в школі та за її межами вчителі й учні будуть випрацьовувати разом.

Батьки разом з учителями та адміністрацією школи мають спільну мету – виховати щасливу і успішну дитину. Тому стосунки між цими трьома категоріями мають бути побудовані, насамперед, на співпраці, взаєморозумінні й бажанні разом іти до мети. У НУШ пропонують відійти від традиції публічного обговорення успішності учнів на батьківських зборах. Навчальні результати – тема індивідуальних консультацій з батьками, а на загальних зборах мають вирішуватися важливі для класу і школи питання.

До речі, усі вчителі, які працюватимуть у перших класах у 2018/2019 навчальному році, вже пройшли спеціальне навчання, аби 1 вересня бути готовими працювати по-новому.

— Щоб описана вище модель навчання стала можливою, учні мають перебувати в новому освітньому середовищі. Що воно являтиме собою?

— Так, звичайно. У Новій українській школі зростає частка проектної, командної, групової діяльності. Відповідно урізноманітнюються варіанти організації навчального простору в класі. Крім класичних варіантів, використовуються новітні, наприклад, мобільні робочі місця, які легко трансформувати для групової роботи. На стіни в класах пропонують вішати не звичні “класні куточки”, а поробки, виготовлені спільно з дітьми, та матеріали, що спонукатимуть дитину до роздумів – цікаві запитання, головоломки тощо. Організація освітнього простору навчального кабінету потребує широкого використання нових ІТ-технологій, різноманітних мультимедійних засобів навчання, оновлення навчального обладнання, що здійснюється через такі осередки:

  • осередок навчально-пізнавальної діяльності з відповідними меблями;
  • змінні тематичні осередки, в яких розміщуються дошки/фліп-чарти/стенди тощо;
  • осередок для гри, оснащений настільними іграми, інвентарем для рухливих ігор;
  • осередок художньо-творчої діяльності з поличками для зберігання приладдя та стендом для змінної виставки дитячих робіт;
  • куточок живої природи;
  • осередок відпочинку з килимом для сидіння та гри, стільцями, кріслами-пуфами, подушками з м’яким покриттям;
  • дитяча класна бібліотечка;
  • осередок вчителя, оснащений столом, стільцем, комп’ютером, полицями/ящиками, шафами для зберігання дидактичного матеріалу тощо.

— На таке оновлення, звісно, потрібні кошти. Відомо, що з державного бюджету виділено 1 млрд 369 млн грн, які були розподілені на навчання вчителів молодших класів, на друк нових підручників та на створення нового навчального простору в школах. Чи отримав Арцизький район освітню субвенцію і яке обладнання закуповується для майбутніх класів НУШ?

— Із державного бюджету Арцизьким районом отримана субвенція в сумі 1 476 400 гривень за умови 10% співфінансування з місцевого бюджету на придбання:

— дидактичних матеріалів для учнів початкових класів, які будуть навчатися за новими методиками, в сумі 613 700 грн;

— сучасних меблів для початкових класів у сумі 487 900 грн;

— комп’ютерного обладнання, відповідного мультимедійного контенту для початкових класів у сумі 374 800 грн.

Рішенням сесії Арцизької районної ради виділено співфінансування вищезазначених закупівель у розмірі 165 тис. грн.

Особливу увагу з боку району на чолі з Сергієм Парпуланським приділено обладнанню робочого місця вчителя. На основі співфінансування (50%/50%) з обласного та районного бюджетів виділено 580 тис. грн на придбання персонального комп’ютера/ноутбука і техніки для друкування, копіювання, сканування і ламінування з витратними матеріалами.

Відділом освіти, молоді та спорту Арцизької РДА оголошено тендери на усі види закупівель, а також оголошено тендер на придбання сучасних меблів для початкових класів (відкриті шафи, куточки художньо- творчої діяльності та ін.) із залишків освітньої субвенції в сумі  337 тис.грн.

— Які маєте результати?

— На даний час вже відбулася процедура закупівлі сучасних меблів для початкових класів (комплекти парт/столів та стільців). Відповідно до результатів аукціону, який відбувся 4 липня 2018 року, запропонована загальна вартість постачальника дорівнювала 517 тис.  грн, підписано договір від 23.07.2018 року на поставку 27 комплектів. Наразі ми їх очікуємо.

Крім того, додатково закуплено 2 комплекти парт та стільців за рахунок місцевого бюджету на суму 48,51 тис. грн.

Також здійснено процедуру закупівлі обладнання для робочого місця вчителя, а саме: придбано персональний комп’ютер/ноутбук і техніку для друкування, копіювання, сканування і ламінування з витратними матеріалами на суму 580 тис. грн. Поставку обладнання заплановано згідно з договором до 01.09.2018 р.

Через відсутність учасників не відбулися аукціони з закупівлі дидактичних матеріалів, сучасних меблів (шафи – стелажі, куточки творчості тощо), комп’ютерного обладнання та відповідного мультимедійного контенту. Зараз ми проводимо переговорну процедуру на закупівлю усього вищезазначеного.

— За нашою інформацією, у більшості районів Одеської області аукціони із закупівлі необхідного обладнання також не відбулися. На Вашу думку, у чому причина такого стану справ?

—Так, дійсно, така ситуація склалася не лише в нашому районі. Справа у тому, що закупівля обладнання відбувається у межах України в стислі терміни. Як повідомляють постачальники, фабрики з виготовлення меблів, дидактичного обладнання не встигають у терміни до 01.09.2018 року виконати замовлення закладів, адже у тендерній документації чітко закріплено дату поставки — до 1 вересня.

— У численних інтернет-виданнях з’являється інформація щодо залучення батьків до закупівлі необхідного шкільного обладнання. Як Ви це прокоментуєте?

— Планування і дизайн освітнього простору школи спрямовуються на розвиток дитини та мотивацію її до навчання. Звичайно, хочеться вже сьогодні втілити основні вимоги до нового освітнього простору. На жаль, виділених коштів не вистачить на потрібні зміни в усіх закладах.

Упродовж попереднього тижня, згідно з розпорядженням Арцизької районної державної адміністрації від 27.07.2018 р. № 458/А – 2018, здійснено огляд стану готовності закладів освіти до нового навчального року. Особливу увагу приділено оформленню осередків НУШ. Звичайно, у кожного вчителя, у кожної школи своє бачення, свої підходи. Але усіма закладами докладено багато зусиль, аби первачки увійшли до класу, який би їх мотивував до навчання. Дуже багато зроблено творчими руками вчителів та працівників школи: оформлення осередків, рекреацій, зон та ін. Закладами, які мають у постійному користуванні земельну ділянку, закуплено додаткове обладнання: магнітні дошки, шафи для роздягання, відкриті шафи, жалюзі, фліп-чарти, 5-поверхневі дошки, м’які куточки, пуфи тощо.

Тому всі необхідні матеріали для НУШ закуповуються виключно за бюджетні кошти та власні надходження шкіл від обробки землі.

Щодо закупівлі батьками необхідного обладнання, підручників та іншого приладдя. Відповідно до частини 3 статті 4 Закону України «Про освіту» держава гарантує право на безоплатне здобуття повної загальної середньої освіти відповідно до стандартів освіти, безоплатне забезпечення підручниками, посібниками всіх здобувачів повної загальної середньої освіти та педагогічних працівників.

Отже, будь-які форми тиску на батьків щодо сплати ними будь-яких коштів чи їх примушування до придбання робочих зошитів, підручників, посібників, хрестоматій, телевізорів, комп’ютерної техніки, проведення ремонтів у класах тощо для реалізації освітньої програми закладу освіти та досягнення учнями результатів навчання є прямим порушенням положень Конституції та законів України, і є неприпустимим.

Разом з тим, відповідно до частини 1 статті 79 Закону джерелами фінансування закладів освіти можуть бути, у тому числі, добровільні внески у вигляді коштів, матеріальних цінностей, нематеріальних активів, одержаних від підприємств, установ, організацій, фізичних осіб. Але варто зазначити, що батьки можуть надавати закладу освіти благодійну допомогу виключно за власною ініціативою та на добровільних засадах відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації. Рішення про надання закладу освіти благодійної допомоги може прийматися батьками одноосібно чи колегіально. Будь-які дії будь-кого з учасників освітнього процесу, спрямовані на примушування батьків до обов’язкової сплати таких внесків або на дискримінацію їх дітей (учнів), порушення їх прав, інтересів, приниження честі та гідності залежно від надання чи ненадання їх батьками відповідної благодійної допомоги, є неприпустимими. Кожна школа в районі має свій спецрахунок у відділі освіти, молоді та спорту для обліку благодійності. Якщо батьки ініціюють питання збору коштів, саме цим рахунком можна скористатись: є успішні приклади в районі, коли громада батьків активно використовує цей інструмент. Можливість сплачувати на рахунок створеного батьками учнів школи благодійного фонду або громадського об’єднання для допомоги закладу
освіти – теж варіант допомоги у законний спосіб.

Але ще раз повторююсь: благодійність – це власне рішення. І ніхто не має чинити тиск на батьків.

Згідно з частиною 3 статті 30 Закону України «Про освіту» заклади освіти, що отримують публічні кошти, та їх засновники зобов’язані оприлюднювати на своїх веб-сайтах не лише кошторис і фінансовий звіт про надходження та використання всіх отриманих коштів, а й інформацію про перелік товарів, робіт і послуг, отриманих як благодійну допомогу, із зазначенням їх вартості, а також про кошти, отримані з інших джерел, не заборонених законодавством.

Нова українська школа працюватиме прозоро, саме тому заклад освіти щорічно має публікувати звіти про отримані та використані кошти, і не має права примусово збирати гроші з батьків.