Окремі вагони для жінок та чоловіків в “Укрзалізниці”: що відомо про ініціативу, реакція влади та громадян

10:23, 23 мая 2023

Ініціатори створення окремих вагонів аргументують, що це “зможе зробити поїздки безпечнішими та запобігти негативному досвіду пасажирів”.

Український уряд закликають запровадити в потягах “Укрзалізниці” окремі вагони для жінок та чоловіків. У Раді повідомили, що скерували вже відповідне звернення до компанії. Думки українців щодо доцільності таких вагонів розділилися.

ТСН.ua зібрав усе, що відомо про ініціативу з окремими вагонами для жінок та чоловіків.

На сайті Кабміну 15 травня була зареєстрована петиція про запровадження у потягах “Укрзалізниці” окремих вагонів для жінок та чоловіків. Авторка петиції Ольга Ожогіна стверджує, що створення окремих вагонів “зможе зробити поїздки безпечнішими та запобігти негативному досвіду пасажирів”.

“На довгих маршрутах, коли є необхідність сну у купейних чи плацкартних вагонах, пасажири можуть відчувати дискомфорт через пасажирів протилежної статі. Непоодинокі випадки неприйнятної поведінки, як-от нав’язлива поведінка, умисні дотики до інших пасажирів тощо. Зокрема, відомі навіть випадки зґвалтування у купейних вагонах”, – йдеться в повідомленні авторки петиції.

Вона також звернула увагу на незручності як для жінок, так і для чоловіків, коли доводиться переодягатися в потязі.

“Просимо виділити принаймні один окремий вагон для жінок і, відповідно, окремий для чоловіків в усіх потягах АТ “Укрзалізниця”, які слідують маршрутом довше за шість годин. У випадку відсутності місць у “змішаних” вагонах реалізувати квитки в окремі вагони для осіб обох статей”, – вказано в тексті петиції.

Авторка також закликає додати фільтр “стать” при купівлі квитка.

Відповідну петицію вже підписали понад 22 тис. осіб. Для її розгляду потрібно 25 тис. підписів.

Центр прав людини ZMINA звернув увагу, обговорення ідеї про окремі вагони почалося після допису у Twitter користувачки з ніком “Грішниця”. Вона 9 травня повідомила про стрес, якого зазнала в одному купе з трьома чоловіками. Ситуацію дівчина вирішила, перемістившись до іншого купе.

Що кажуть у Раді про окремі вагони

Народна депутатка, очільниця партії “Слуга народу” Олена Шуляк повідомила, що скерували до “Укрзалізниці” звернення з пропозицією “допомогти в законодавчому полі запустити відповідний пілотний проект”.

“Як жінка і мама розумію, що іноді виникають нюанси під час довгої дороги залізницею, які зручніше вирішувати, коли поруч з тобою жінки. Зокрема, що стосується ГВ (грудного вигодовування – ред.) з малятком, чи банальної потреби переодягнутися. Тому вже давно вітаю ідею щодо пілотного запуску купе у вагонах тільки для жінок”, – написала народна обраниця в Мережі.

Вона наголосила, що керується питанням комфорту, адже безпекові моменти виникають не через стать, а через людський фактор.

“Знаю, опція купівлі квитків для жінок у “жіночі купе” навряд вирішить всі питання, та й ця ідея сама по собі викликає у суспільства дискусії. Втім, ми можемо спробувати. Якщо це покращить комфорт бодай комусь – це вже буде дуже добре”, – додала Шуляк.

Реакція українців на окремі вагони для жінок і чоловіків

Петицію про окремі вагони для чоловіків та жінок узялися жваво обговорювати в соцмережах. У також ідеї є як і прихильники, так і ті, хто ініціативу не підтримує. Зокрема, прихильники окремих вагонів вважають, що це допоможе убезпечити жінок від домагань, насильства в потягах, а також зроблять поїздки комфортнішими. Водночас противники ідеї називають її “сегрегацією”, “відкатом у минуле” та порушенням гендерної рівності. Є й ті, хто насміхається з такої пропозиції.

Реакція в Мережі на ідею про окремі вагони в українських потягах / Скриншот / ©
Реакція в Мережі на ідею про окремі вагони в українських потягах / Скриншот

Нагадаємо, у липні 2020 року пасажир потяга сполученням Маріуполь-Київ напав у купе на журналістку Анастасію Лугову, яка їхала з сином, побив її і спробував зґвалтувати. Нападника було затримано, а “Укрзалізниця” звільнила провідників і начальника потяга цього рейсу, та виплатила постраждалій 100 тис. грн компенсації.

Тоді ж у суспільстві почали обговорювати питання про запровадження окремих вагонів для жінок та чоловіків. В “Укрзалізниці” пояснювали, що компанія не може забезпечити такий розподіл. Аргументували це тим, що “Укрзалізниця” не має такого парку вагонів, щоб виділити окремі купе. У компанії також пояснювали, що з правового погляду не можуть відмовити громадянину в купівлі квитка, і не можуть онлайн гарантувати, що в купе буде чоловік чи жінка.